Friday 25 May 2012


Assalamualaikum, hi semua. Salam ukhwah. Mulakan perbicaraan kita dengan bismillahirrahmanirrahim. Hi, anda semua sihat? Harap-harap semua dalam kedaan yang sihat sejahtera dan sentiasa dilindungi oleh Allah. Okay, hari nihh nak kongi sikit tentang sahabat. Apa itu sahabat? Sahabat adalah kawan kita yang sentiasa ada dengan kita pada waktu susah dan senang. Dia juga akan terus membangunkan kita jika kita jatuh. Apa yang kita hadapi sekarang nihh sahabat itu sering membuat kan kita rasa tak puas hati, then kadang-kadang bergaduh. Ada sesetengah sahabat juga, tidak kenal erti kasih sayang. Ada juga yang mengongkong kawan-kawannnya agar tidak berkawan dengan orang yang tidak disukainya. Mana sifat kasih sayang kita terhadap saudara sesama Islam??

Persahabatan penuh dengan warna-warni. Suka dan duka, dihibur dan disakiti, diperhatikan dan dikecewakan, didengar dan diabaikan, dibantu dan ditolak, namun semua yang terjadi ini tak pernah sengaja untuk kita lakukan dengan tujuan membenci. Proses dari kawan menjadi sahabat memerlukan usaha pemeliharaan terhadap satu sama yang lain. Dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita memerlukan bantuan barulah kita mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain. 

Cuba kita ingat balik, sahabat kita itu lahh yang pernah menolong kita. Kalau nak hidup bahagia, kita mesti amalkan sikap ini "Terima kesalahan orang lain" dan jadi lahh seorang yang pemaaf. Jangan layan ego kita nihh. Kita kuat, so kita boleh hadapi! Lagi satu, sesiapa yang dah join program-program dekat sekolah tuhh amalkan sifat yang baik. Tak guna kalau pergi majlis ilmu, tapi tak amalkan. Diri kita semua nya tak perfect kan? So, marilahh kita bermuhasabah diri balik. Mengadu lahh dekat Allah sekiranya kita mempunyai masalah dengan kawan-kawan atau sahabat. Berkawan kerana Allah, bukan hanya dengan status KAWAN. Okay, sampai sini jee yang mampu aku kongsikan. Sama-sama lahh kita amalkan. Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah, yang buruk itu datang daripada diri aku sendiri. Assalamualaikum :)
nurulshafiqahalinnuramalinazuehamierasaidatulraihannurhidayatulakmaramizaazrasyakira


beautiful, camera, cute, nature, ocean

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥   ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
QURRATU AINI & AMIRUL HAZIQ
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ 

0 Missy:

Post a Comment